Kezdőlap

 

 

Tisztelt Látogató!

Üdvözlöm a honlapomon! 

Kérem, válasszon a fenti menük közül, de görgesse végig ezt az oldalt is!

 

Figyelem!

A nyári szabadságok idejére szóló módosított 

rendelési időkről az "Aktuális információk" menüpont alatt olvashatnak!

 

 

TÁJÉKOZTATÓ A SZABAD ORVOSVÁLASZTÁSRÓL

A honlap szerkesztőnk számolja a belépések számát a honlapunkra. Az elmúlt 30 napban több, mint 1200 látogatónk volt, aminek nagyon örülünk. Megfigyelésünk szerint átlagosan havi 1000 belépést látunk, ami szerintem igen szép szám, erre büszkék vagyunk.

Nyilvánvalónak tűnik, hogy az oldalt megnyitók egy része nem a betegünk, hanem más körzetbe tartozó, érdeklődő személy, ezért elsősorban nekik írom a következő tájékoztatót:

A "szabad orvosválasztás" fogalmát szeretném e helyen tisztázni, mert akik telefonon, vagy emailben megkeresnek minket, hogy hozzánk szeretnének átjelentkezni, szinte mindannyian a szabad orvosválasztás jogára hivatkoznak.

A félreértések elkerülése végett tisztázni kell az alábbiakat:

A szabad orvosválasztás egy lehetőség, amikoris a TB nem szankcionálja, ha valaki nem a lakóhelye szerinti orvosi rendelőben, hanem egy attól távolabbi körzetben veszi igénybe az orvosi ellátást. Ennek lehetnek különböző okai. Méltányolható ok lehet az, ha egy nő nem szeretne férfi orvoshoz járni, vagy az is elfogadható, hogy az adott orvos rendelési ideje jobban megfelel a bejelentkezni kívánó személy munkabeosztásának, és még számos más érv is állhat a szabad orvosválasztás mellett, DE!

A megkeresett, felkért orvosnak kötelessége minden, a körzetéhez tartozó lakcím alatt élő (azt lalcímkártyával igazolni tudó) személyt a praxisba befogadni és ellátni. Részünkről ez az Aranyi Sándor utca, a Malom utca és a Gyermekváros utca. Minden, nem e három utcában lakó személy befogadása a körzetbe, mérlegelés kérdése, megbeszélés tárgyát képezi, és az orvosnak, szabad orvosválasztás ide vagy oda, joga van nemet mondani, különösen az alábbiak esetén:

1. Szolnok városon kívüli területről érkező kérés esetén, de akár egy Szandaszőlősön lakó személy elérhetősége is adott helyzetben időigényes feladat. Nem tudjuk respektálni azt, hogy "Ó én egészséges vagyok, nem is járok orvoshoz, nincs nekem semmi bajom". Bármelyik pillanatban szenvedhet valaki egy balesetet, vagy kerülhet olyan állapotba, ami miatt nem tud bejönni a rendelőbe. Ezekben az esetekben jogos igény, hogy az orvos az otthonában keresse fel és lássa el a beteget, előzetes telefonmegbeszélés alapján. Nem nehéz végiggondolni, hogy mennyi idő Szandaszőlőst elérni egy délutáni rendelés közepén a csúcsforgalomban, ott a beteget ellátni, és visszaérni a rendelőbe, mialatt az időpontra érkező betegek jelentős várakozásra kényszerülnek, ez akár másfél- két óra is lehet.

2. A COVID megérkezésével új időszámítás kezdődött az alapellátásban, meg kellett tanulnunk a telemedicinális ellátást alkalmazni, és sok esetben csak telefonon keresztül tudtunk a betegekkel konzultálni. Ezzel extrém mértékben megemelkedett a napi telefon hívásaink száma, munkánk jelentős részében a telefon a fülünkön volt, de van a mai napig is, csak most már talán kevesebb a hívás, nem utolsó sorban az Erodiumnak köszönhetően. A magunk részéről jobb esetben hárman fogadjuk két telefonszámon a bejövő hívásokat, és engem is el tudnak érni egy sürgősségi mobil számon indokolt, halaszthatatlan orvosi probléma felmerülése esetén.

Azt, hogy más kollégák hogy oldották és oldják meg ezt a problémát, nem tisztem se tanulmányozni, se értékelni, de nem tudom respketálni azt a kérést, hogy valaki csupán azért akar átjelentkezni a praxisunkba, mert mi "jobban" felvesszük a telefont.

3. A háziorvosi körzeteknek van egy ajánlott kártyaszáma, ez az a beteg mennyiség, amit a tapasztalatok alapján felelősséggel el lehet látni. A telefon hívásos konfliktusok miatt nem szándékozom felduzzasztani a praxis létszámot ezen érték fölé, ezt meg kell értenie mindenkinek.

4. Külön mérlegelést igényelnek azok a betegek, akik a kötelező utcáinkban laknak ugyan, de tíz-húsz éve másik háziorvoshoz járnak, és mostanáig ugyan jó volt a régi orvos, de hirtelen szeretnének átjelentkezni. Ezeknek a személyeknek nem mondhatunk, és nem is mondunk nemet, hiszen kötelező őket elvállalnunk, de nem titkolom, hogy nem nagy örömmel teszünk eleget az ilyen jellegű kérésnek, már csak azért sem, mert ezzel akarva akaratlan konfrontálódunk a háziorvos kollégával. Ha húsz évig jó volt az előző háziorvos, akkor a jelenlegi, egyáltalán nem könnyű helyzetben is legyen jó!

Temészetesen nem zárkózunk el az új betegek fogadásától, elsősorban azoknak mondunk igent, akik ugyan területen kívüliek, de családtagjaik hozzánk tartoznak, és relative könnyen elérhetők, tehát mondjuk nem Szanda túlsó végén, hanem a lakótelepen laknak, csak másik utcában. Külön előnyt élveznek azok, akik már régóta a mi betegeink, és valamelyik családtagjuk felvételét kérik, ez leggyakrabban a 18. életévét betöltött gyermek, esetleg unoka, vagy idős szülő és gyermeke összeköltözése, stb.

Tudni kell azt, hogy amikor ide kerültem, egy komplett körzetet vásároltam a praxist eladó kollégától. Nyilvánvaló, hogy orvosváltozás miatt egyetlen embert se küldtünk el a körzetből, így valóban sok területen kívüli betegünk van, (mint mindekinek), de az új felvételekre próbálunk a fenti szempontok szerint odafigyelni.

Telefonon mindenkivel tárgyalok, egyeztetjük az érveinket, meghallgatom a telefonáló kérését és indokait, de a "nem veszik fel a telefont és ezért szeretnék átjelentkezni" eseteket nem tudom respektálni.

Köszönöm mindenki megértését.

 

 

 

 

Tisztelt Lakosság!

Talán a hírekből értesültek arról, hogy a felügyeleti szerveink nagyszabású ellenőrzésbe kezdtek, melynek során az orvosi rendelő és az orvos elérhetőségét vizsgálják.

 

Más kollégák nevében nem tisztem és nem szándékom nyilaktozni, semmilyen módon nem tudom és nem is akarom mások rendelési rendjét és szokásait se minősíteni, se megváltoztatni, tehát az alábbiakban csak a saját rendlőnkkel kapcsolatos információkat írom le.

 

A bulvárban nemrég egy osrzággyűlési képviselő (?) felháborodott levele jelent meg, melyben sérelmezi, hogy a háziorvoshoz nem lehet csak úgy megérkeztemre bemenni, és hogy neki telefonálnia kellett az anyja miatt az orvosi rendelőbe. Gondolom, hogy nem a telefonszámla, hanem az eljárás fájt neki, miszerint egyeztetés után és nem megjöttemre fogadjuk a betegeket, és a magam részéről ez mellett ki is szeretnék tartani mindjárt elmagyarázom, hogy miért.

 

Korábban úgy nézett ki a rendelés, hogy reggel, amikor bementem dolgozni, ült 50 ember a váróban, beszélgettek, mesélték egymásnak, hogy ki mennyi gyógyszert szed, kinek hány diagnózisa van, és kinek hány műtéte volt eddig. Összezárva randevúztak a receptet kérő, a beutalót kérő, a leletet bemutató, a lázas és a derékfájós betegek. Jobb esetben sorszámmal, vagy becsület szerint (Jó napot kívánok, ki volt az utolsó? Jó köszönöm, akkor majd Ön után következem. Persze ez csak addig volt érvényben amíg meg nem érkezett Kovács néni, aki azonnali bebocsájtás reményében közölte, hogy ő csak egy beutalóért jön, meg van beszélve és már verte is az ajtót...) Szóval ilyen vagy olyan kialakult rend szerint érkeztek a betegek, de korábban ebben a körzetben azt is megértem (és elképedve néztem), hogy félkörben álltak a betegek az ajtóban, és az jött be, aki a legjobb fizikai állapotban volt, és félre tudta nyomni a gyengébbeket. Aki most elmosolyodott, annak üzenem, hogy ez igaz volt!

 

Ezt kordában tartandó, nem kevés pénzért elsőként Szolnokon megvásároltam az Erodiumot, mellyel bizonyos mértékig fékezni tudtuk a tolongást, és a betegek hosszas várakozása is csökkent. Közben létrehoztuk a dobirendelo@gmail.com email címet, mely szintén egy kommunikációs csatorna.

Aztán megjött a COVID, ami alapvető változtatásra késztetett minden alapellátót. Korábban beszélgettem egy Svédországban dolgozó barátommal, aki azt mondta, hogy napi 10 beteget lát el, az összes többit (maradék 60) a nővér és az egyéb szakszemélyzet látja el. A járárvány telefonos konzultációra kényszerített minket, és bár tudtuk, de most élesben is megláttuk, hogy mennyi mindent el lehet rendezni szemlélyes megjelenés nélkül is.

Hozzá tartozik persze az igazsághoz, hogy a válsághelyzetre való tekintettel villámgyorsan bevezették a felhő alapú gyógyszer kiváltást, (korábban nagyon féltünk, mert olyan hírek jártak, hogy csak saját magának válthatja ki a gyógyszert a beteg, a hozzátartozónak akkor adják ki, ha az értintett személy egy szabályos meghatalmazást ír alá a kormáyhivatalban, de elgondolni se tudtuk, hogy a járásképtelen és a fekvőbetegek esetében mi lesz ennek a gyakorlati megvalósítása, de szerencsére a járvány miatt az illetékesek belátták, hogy elég a kiváltó személy személyazonossági igazolvány számát felírni, és máris kizárhatók a csalások, mert ez alapján beazonosítható a kiváltó személy, nem beszélve arról, hogy a papír alapú receptnél korbábban semmiféle személyazonosítást nem kértek, mégis működött), továbbá nem sokkal később rendelkezésünkre bocsájtották az elektronikus beutalót, és nem utolsó sorban elindult az EESZT, azaz minden leletet látunk a felhőben, megfelelő formátumban le tudjuk onnan tölteni, és a beteg anyagában azt a megfelelő helyre tudjuk adminisztrálni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nem kell most már egy szakorvosi javaslatot személyesen fénymásolva beadni, vagy nem kell a hozzátartozónak a kórházi zárójelentéssel szaladni, de a labor értékeket is át tudjuk nézni, és a röntgenbe küldött beteggel is tudunk telefonon konzultálni a további teendőkről.

 

Természetesen a személyes találkozás is szükséges sok esetben, ez nem lehet kérdés. Azt viszont, a fentiek tükrében nem engedhetjük meg, higy a teljes rendelési időben randomszerűen, megérkeztemre jöjjenek a betegek. Ennek több oka van:

  1. Csak így tudjuk garantálni, hogy a kisterhes és a lázas beteg ne találkozzon a váróban.

  2. A telefonos egyeztetés alapján nagyjából tudjuk, hogy kinek mennyi idő rendezni a problémáját, és ehhez mérten adjuk az időpontot, azaz minimalizáljuk a kontaktust más betegekkel és a várakozási időt.

  3. Egy átlagos napon 15-30 beteget látunk el személyesen, de a megértkeztem beteg a precíz előjegyzést felborítja, neki is várnia kell, meg azokat is várakozásra kényszeríti, akik pontos időpontra jönnek, mert vették a fáradtságot, hogy időpontot kérjenek, de 10-15 percig a megérkeztem beteggel foglalkozunk.

  4. Nem utolsó sorban a munkánk egy jó részét telefonálással töltjük, (leletek értékelése, további tennivalók megbeszélése, stb), nem tudnánk ezt korrektül végezni rendelés közben, tehát mondjuk az első 2 órában személyes rendelést végzünk, és utána telemedicinális ellátást. Nem hat jól a munkánkra, ha mind a hárman a telefonon ülünk, és közben bekopogtat egy megérkeztem beteg, hogy neki fáj 5 napja a lába.

Akut rosszullét, sürgető állapot minden szabály alól kivétel, még soha senkit nem küldtünk el, akinél akut ellátás szükségességét láttuk, mindezek ellenére van néhény beteg, aki szinte sportot űz abból, hogy fittyet hány minden szabályra, és csodálkozó arccal jön, hogy ő nem tudta...

 

Néhány évvel ezelőtt, kijött egy jogszabály, ami arról szólt, hogy kötelesek vagyunk biztosítani az előjegyzést a rendelési idő egy részében. Most ennek fordítottjáról szól a dolog, Mindezek ellenére kérek mindenkit, hogy vegye igénybe a kulturált betegfogadás lehetőségeit, és minden esetben egyeztetten telefonon.Nekünk sokkal egyszerűbb lenne, ha erő alapon műküdne a rendelés, de ezt nem szeretnénk. Készséggel válllajuk az egész napi telefon csörgést, de cserében mi is kérjük az ennek megfelelő konzultációt a betegektől.

 

 

A feltüntetett rendelési idők az általános munkanapokra vonatkoznak.

A rendelési idővel kapcsolatos változásról az "Aktuális információk" menüpont alatt  tájékozódhatnak. Ezen az oldalon a változásokat nem tüntetjük fel, csak ott!

Email címünk: dobirendelo@gmail.com