Jogosítvány
2015. április 1-vel megváltozott a korhatár. Mostantól 50 éves korig adjuk 10 évre a jogosítványt. 50 és 60 éves kor között 5 évre, 60 fölött 3 év, 70 fölött 2 év.
Jogosítványt mindenkinek csak a saját háziorvosa adhat. Ez alól csak egy kivétel van: az üzemorvos, aki több éve ismeri a vizsgálatot kérő személyt. Sajnálatos módon néhány orvos vizsgálat nélkül is kiállítja az alkalmassági véleményt! Mindenkit arra buzdítok, (főleg a gépjárművezető jelölteket), hogy vizsgáltassa meg magát háziorvosával. Az első vizsgálat alkalmával színlátás vizsgálat is történik, ami nagyon fontos a későbbiekben. Ha színtévesztést észlelünk, szemész szakorvos véleményét kell kikérnünk.
A rendelet azért nagyon hasznos, mert ismeretlen orvos előtt könnyen letagadhatók bizonyos betegségek, amelyek miatt nem vezethetne a beteg. A legkézenfekvőbb példa az epilepszia, amely két rosszullét között észrevehetetlen. Sokan nem hajlandók ezt tudomásul venni, és mindenképpen vezetni szeretnének, ezért próbálkoznak idegen orvosnál, kockára téve ezzel mindannyiunk, és gyerekeink testi épségét. Hasonló a helyzet drogfüggő, alkohol függő beteggel is. Nem kétséges, hogy egyedül a háziorvos rendelkezik a szükséges információkkal. (jobb esetben!)
A jogosítványhoz érvényes labor eredmény bemutatása szükséges. Akinek nincs a vizsgálatkor, utólagos bemutatást is elfogadunk. Beutalót természetesen ilyenkor adunk.
A vizsgálat anyagi oldalát a rendelőben kell rendezni, készpénzzel, számla ellenében. 10 évre 7200 Ft, 5 évre 4800 Ft, 60 év fölött 2500 Ft.
Bizonyos krónikus betegségek esetén szakorvosi engedély szükséges, az ide vonatkozó jogszabály linkjét a fejezet alján találják.
A leggyakoribb, ami gondot okoz, a cukorbetegség. Minden cukorbetegnek diabetológiai hozzájárulás szükséges! Kérek mindenkit, hogy a lejárat előtt, idejekorán érdeklődjön a jogosítványával kapcsolatosan, hogy legyen ideje beszerezni az esetleg szükséges szakorvosi hozzájárulásokat, mert ezek hiányában nem tudjuk az az alkalmasságot megállapítani.
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99200013.NM
Az itt olvasható tájékoztató arról szól, hogy bizonyos esetekben nem kell személyesen bemenni az okmányirodába a jogosítványért. Az alkalmassági vélemény során a rendszer egyezteti a vizsgált személy adatait, és amennyiben azokban mindent rendben talál, lehetősége nyílik a gépkocsivezetőnek az online ügyintézésre. Természetesen az általunk kiadott elektronikus véleménnyel személyesen is lehet intézni a jogosítványt. Szerencsére, hosszas küzdelem után eljutottunk oda, hogy már nem zavarja el a kisasszony az ügyfelet, hogy menjen vissza és mondja meg az orvosnak, hogy elfelejtette aláírni, ugyanis az elektronikus igazolást nem kell, és nem is lehet aláírni. Kis időbe telt, mig a Kormányhivatal dolgozói ezt megértették, de bátran állíthatom, hogy az utóbbi hónapokban már nem volt ilyen konfliktus. A következőkben tehát a Belügyminisztérium által kiadott tájékoztatót olvashatják:
Az alábbiakban felhívjuk figyelmét az Ön ügyintézését segítő ingyenes szolgáltatásainkra, melyekkel tovább egyszerűsítheti, gyorsíthatja ügyei intézését.
Az elektronikus ügyintézés szolgáltatásaként vehető igénybe a vezetői engedély automatikus hivatalbóli okmánykiállítása a vezetői engedély első alkalommal történő kiállítása, új kategória Magyarországon történt megszerzése (kategóriabővítés), valamint az egészségi alkalmasság meghosszabbítása esetén, amennyiben az okmány kiállításához szükséges valamennyi feltétel fennáll. Amennyiben az automatikus hivatalbóli eljárás lehetőségével él, a magyarorszag.hu oldalon található nyilatkozat kitöltésével és hatóság részére történő elektronikus benyújtásával eleget tesz az ehhez az eljáráshoz szükséges nyilatkozattételi kötelezettségének is. Továbbá ugyanezen az oldalon részletesen tájékozódhat az automatikus hivatalbóli okmánykiállítási eljárásról, az ügyintézés feltételeiről és folyamatáról.
A vezetői engedély automatikus hivatalbóli okmánykiállítás egyik feltétele a 3 évnél nem régebbi, okmánykiállításhoz alkalmas digitális fénykép- és aláírásadat megléte. Amennyiben a nyilvántartás nem tartalmaz ilyet, és így a hatóság nem tudja onnan beszerezni, akkor azok felvételezését intézheti otthonról a videotechnológián keresztül történő egységes arcképmás- és aláírás felvételezés szolgáltatáson keresztül.
A vezetői engedély automatikus hivatalbóli okmánykiállításához felhasználható arckép- és aláírás adatot az Egységes arcképmás és aláírás felvételezés szolgáltatáson keresztül felvételezheti, amelyhez azonosítási szolgáltatásként kizárólag az új a videókapcsolaton keresztül történő, arckép alapú elektronikus azonosítási szolgáltatás (Arcképes azonosítás) vehető igénybe.
Az új azonosítási mód, a videókapcsolaton keresztül történő, arckép alapú elektronikus azonosítási szolgáltatás (Arcképes azonosítás) használata során – egyszeri regisztrációt követően – a legmodernebb technológia igénybevételével, automatikusan (ügyintéző segítsége nélkül), egyszerűen (további azonosító megadása nélkül) és kényelmesen (minden erre alkalmas technikai eszközön) elvégezhető az azonosítás. Az új szolgáltatás a magyarorszag.hu oldalon keresztül a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) felületén választható, a többi azonosítási mód (Ügyfélkapu, Telefonos azonosítás, eSzemélyi) mellett.
Új elektronikus szolgáltatásként, a „Tájékoztatás közúti közlekedési előéleti pontokról” online alkalmazáson keresztül egyszerűen, gyorsan és ingyenesen lekérdezheti – saját magára vonatkozóan – a közúti közlekedési előéleti pontrendszer nyilvántartásban szereplő előéleti pontjainak számát. Az előéleti pontrendszer tartalmazza azokat a pontokat, amelyeket közúti szabályszegés elkövetése miatt kapott a gépjárművezető. A lekérdezés eredményeként elérhetővé válnak az aktuálisan nyilvántartott közúti közlekedési előéleti pontok, valamint a nyilvántartás szerinti összpontszám alapjául szolgáló cselekmény(ek) és a kiszabott pontadat(ok).
Lehetősége van lakcímének elektronikus úton történő bejelentésére. Ennek keretében bejelenthető a lakóhely létesítés/változtatás, a tartózkodási hely létesítés/változtatás, tartózkodási hely megújítás, valamint a tartózkodási hely újabb tartózkodási hely létesítése nélküli megszüntetése.
A fentieken túl elektronikus úton kezdeményezheti személyazonosító igazolványának pótlását, annak elvesztése vagy eltulajdonítása, megsemmisülése esetén.
Meghatalmazásait, ügyintézéssel kapcsolatos rendelkezéseit közhiteles módon létrehozhatja és tárolhatja a Rendelkezési Nyilvántartásban, így meghatalmazottjának nem kell azokat papír alapon bemutatni a személyes ügyintézés során.
Reméljük, hogy szolgáltatásainkkal hozzájárulhatunk ahhoz, hogy Ön kényelmesebben intézhesse hivatalos ügyeit!
Üdvözlettel:
Belügyminisztérium
www.kormany.hu/hu/belugyminiszterium