Általános tájékoztatás

Tisztelt Látogató! Az alábbi cikket dr. Kozma Richárd kollégám szíves engedélyével teszem közzé jónéhány változtatással.

Az alábbiakban közzétett információkat kérem mindenki, aki a SARS-CoV-2 védőoltásra regisztrált, olvassa el figyelmesen!

A Népegészségügyi Központ és az Országos Oltási Munkacsoport, a koronavírus járvány mielőbbi felszámolása végett, folytatja a védőoltások beadásának szervezését és kivitelezését. Ennek keretében eljutottunk a tömeges oltásbeadások fázisába, ahol már a családorvosok is, saját betegeiknek nagy számban adják be az oltásokat.

Mint tudjuk, ebben a szakaszban csak azok az állampolgárok kaphatják meg a védőoltást, akik előzetesen regisztráltak a vakcinainfo.gov.hu oldalon, vagy nyugdíjasként visszaküldték a regisztrációs levelüket postán. Ezek alapján háziorvosi praxisokra lebontva kapunk listákat arról, hogy ki kérte az oltás beadását. Általában hetente frissül a részünkre megküldött lista. A családorvosok csak a listán szereplő betegeiknek szervezhetik és/vagy adhatják be a vakcinát, szigorú elszámolási kötelezettség mellett!

A jelenlegi rend szerint a családorvosok ( a mindennapi betegellátási munka mellett) egyszerre 2 oltási pontra szervezik az időpontokat saját betegeik részére: a mi esetünkben a Hetényi kórház oltópontjára és a saját rendelőinkbe.

Most 3 féle listát kaptunk: a 60 éven felüli krónikus betegségben szenvedők, a 60 éven felüli krónikus betegséggel nem küzdők és a 18-59 évesek listáját, akik szintén gondozási betegséggel rendelkeznek.  Mindezek alapján, a 60 éven aluli, egészséges pácienseinket még nem látjuk a listákon ebben az oltási ciklusban!

Az országba beérkező vakcinák függvényében kapunk utasítást - általában hétvégén- arra, hogy a 3 oltási listán szereplők részére melyik vakcinát ajánlhatjuk fel vagy adhatjuk be a soron következő héten. A háziorvosokra nagy szerep hárul, ismerve betegeiket, hogy esetleg fennáll-e olyan állapot, vagy betegség, mely az adott vakcina beadhatóságát befolyásolja adott betegre lebontva.

A Népegészségügyi Központ a mi családorvosi rendelőnket is kijelölte, mint oltópontot. Így a mindennapi munkánk mellett a közeljövőben több alkalommal fogjuk Önöket keresni a regisztrációkor megadott telefonjukon, e-mail címükön és folyamatos tájékoztatást próbálok nyújtani ezen a fórumon is. Lehet, hogy hétvégén vagy az esti órákban is próbálunk Önökkel kapcsolatba lépni.

Jelenleg több vakcinával is folyik az oltási munka hazánkban azoknál, akik eddig regisztráltak már: A Pfizer-BioNTech, a Moderna, az Astra/Zeneca, a Szputnyik-V és a Sinopharm által gyártott Vero Cell tipusú készítményekkel párhuzamosan. A mi praxisunkban oltottunk már Pfizer-rel, Astra/Zenecával és Sinopharmmal is.

Az Astra/Zeneca-t külön lista alapján csak a regisztrált 18-59 éves betegségekkel rendelkezőknek adhatjuk be, míg a többi pácienseinknek a Pfizer, Moderna, Szputnyik-V és a Vero Cell is adható betegségeik, tüneteik és esetleges egyéni érzékenységüket figyelembe véve.

Nem az oltás beadása a munka- és időigényes feladat, hanem a szigorú, többlépcsős és határidős dokumentációs kötelezettségeink, illetve a szervező munka.

A hatékonyabb, és pontosabb munkaszervezésünk, logisztikánk érdekében szeretném most az Önök segítségét is kérni!

Ettől a szakasztól kezdve a saját gonfolataimat írom...
Sajnos az a tapasztalatunk, hogy egyre többen kényesek a hívó fél kijelzésére. Volt olyan betegünk, aki több nappal később hívott vissza, mert arra hivatkozott, hogy az adott telefonszám nem volt ismerős a számára, és az ismeretlen számokat nem szokta felvenni. (nem rejtett, csak ismeretlen!) Gondolom, ezek után nem meglepő, hogy az esetleges rejtett számú hívást tíz emberből kilenc kinyomja. A rejtett szám kérdését megoldottam úgy, hogy vettem egy új telefon vonalat, (bár még így is megeshet, hogy egy rejtett számú telefonról is kell néha hívnunk).   Az ismeretlen szám esetével azonban nem tudok mit kezdeni. Vegye mindenki figyelembe, hogy három vonalon "bombázzuk" önöket az oltás szervezése miatt. Akit néhány próbálkozás után nem tudunk elérni, azt kihagyjuk a listából, (ezt meg kell érteni), és hívjuk a következő személyt.

Kérem, hogy akinek módjában állt és regisztrált korábban az oltásra, szíveskedjen bennünket –lehetőleg írásban, e-mailben - tájékoztatni, hogy vállalja-e az oltást a következő napokban, hetekben, és van-e olyan kikötése, hogy valamelyik oltóanyagot nem fogadja el?  Jelenleg azért fontos és aktuális a kérdés, mert úgy tudjuk, hogy legnagyobb mennyiségben a kínai oltóanyag áll rendelkezésünkre, és nagy az esélye, hogy ezt fogjuk a közeljövőben ajánlani. Ha viszont van infónk arról, hogy XY eleve elzárkózik a kínai oltóanyag beadásától, akkor időt és fáradtságot spórolunk meg azzal, ha nem telefonálunk hiába. Mindezek mellett kérek mindenkit, aki még nem tudja teljesen bizonyosan, hogy elfogadja, vagy elutasítsa-e a kínai oltást, gondolja végig, és legyen egy határozott véleménye, amikor felhívjuk, hogy ne teljenek el hosszú percek a "jajj nem is tudom" miatt.

Sokan kérdezik a véleményem az oltóanyaggal kapcsolatosan. Azt gondolom, hogy el kell fogadnunk a tudósok és egyéb oltási szakemberek véleményét, akik azt mondják nekünk a vizsgálataink alapján, hogy alkalmas az oltóanyag a feladatára. A kínai orvostudomány világhírű, és évezredes múltra tekint vissza, ezt is figyelembe kell venni, amikor kritikát akarunk megfogalmazni. A másik oldalon az emberiség most egy teljesen új probléma előtt áll, egy olyan betegség tizedel minket, amiről alig van információnk, de azt tudjuk, hogy arra fogékony szervezetben kegyetlen pusztítást tud végezni akár életkortól és alapbetegségtől függetlenül is. Rengetegen bele is halnak a betegségbe, és bizony azt sem mondhatjuk bizonyosan, hogy mindent tudunk a késői szövődményeiről, sőt alig tudunk valamit. Ugyanakkor egy oltóanyag beadása se veszélytelen, azzal sins több évtizedes tapasztalatunk, tehát erre szokták mondani, hogy akármelyik ujjunkat harapjuk, az mind fájni fog, de amikor majd valaki súlyos betegen fekszik egy kórházi ágyon és küzd a levegőért, mert károsodott a tüdeje, akkor lehet, hogy elgondolkodik azon, hogy talán jobb lett volna beadatni az oltást... nehéz megmondani, de mindent összevetve mint orvos és mint magánember, az oltás mellett voksolok, hangsúlyozva azt, hogy eddig komoly oltási szövődményről nincs tudomásunk.